Konkurs Mistrz Recyklingu

 

JUŻ WKRÓTCE RUSZY V EDYCJA OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU EKOLOGICZNEGO MISTRZ RECYKLINGU

O konkursie Mistrz Recyklingu i naszych interaktywnych aplikacjach w edukacji ekologicznej

Odbiorcami projektu pod nazwą Mistrz Recyklingu są uczniowie klas 3-8 szkół podstawowych oraz nauczyciele prowadzący zajęcia o tematyce zrównoważonego rozwoju i recyklingu ze szkół w całej Polsce. W ubiegłym roku szkolnym tematem nr 1 była ochrona zasobów naturalnych i recykling surowców. uczestnicy konkursu odpowiadają na 10 pytań zamkniętych i pięć otwartych. Pytania są inne w każdej edycji konkursu.

Od 2011 roku tworzymy interaktywne pomoce dydaktyczno-informacyjne w formie aplikacji, z których można korzystać do prowadzenia zajęć edukacyjnych w trakcie trwania konkursu. Są to interaktywne media przekazujące dzieciom wiedzę ekologiczną, ale ich zadaniem jest też rozbudzić motywację i chęć dalszego poszukiwania informacji.

1. Pierwsza „apka”,Mistrz Recyklingu Maks, dzieje się w nowoczesnej sortowni odpadów komunalnych, gdzie gracz selekcjonuje za pomocą najnowocześniejszych dostępnych technologii, pięć podstawowych grup surowców ( metale żelazne, metale nieżelazne, odpady organiczne, papier i tekturę, szkło, odpady niebezpieczne, różne rodzaje tworzyw ( PET I PE)

2. Druga „apka”, Lider elektrorecyklingu, to gra pokazująca jak przebiega prawidłowy demontaż lodówki – uczy segregowania ZSEiE, zwraca uwagę na problem ochrony warstwy ozonowej i wpływu chłodziw na środowisko naturalne.

3. W aplikacji Kultura segregacji uczymy prawidłowo segregować odpady komunalne w naszym domu, sprawdzamy co nadaje się do recyklingu, a co nie i dlaczego.

4. W IV edycji konkursu wdrożyliśmy czwartą aplikację nt oszczędności zasobów naturalnych poprzez recycling surowców wtórnych pod nazwą Liga Elektrorecyklingu. Dla tego projektu stworzyliśmy wirtualny skaner, prześwietlający przedmioty na prąd lub baterie w naszym otoczeniu: TV, smart fon, laptop itp. Narysowaliśmy mapę występowania 12 rud metali w 22 miejscach na świecie. Przykładowo po zebraniu 600 kg miedzi z demontażu przedmiotów codziennego użytku, można wybrać jedno z 3 miejsc wydobycia miedzi na świeci i zaoszczędzić tam, wirtualnie, jej wydobycie. Na dole ekranu grasuje potwór wysypiskowy, pożerający wszystkie te surowce wtórne, których nie zebrał gracz. Jeśli gracz upuści zbyt wiele surowców ( nie skieruje ich do recyklingu), tym samym dopuści do “wygaśnięcia” planety i zostaje wykluczony z gry.

Nauczyciele zgłaszający ekozespoły do konkursu otrzymują scenariusz 45 minutowych warsztatów edukacyjnych dotyczących tematyki pytań konkursowych.

 

V edycja konkursu ruszy w październiku 2018.

II Liga elektrorecyklingu wystartuje 15.01.2019

Wszystkie niezbędne dokumenty konkursowe oraz pytania konkursowe, a także nowy regulamin opublikujemy wkrótce.