Przyjaciele Recyklingu – aplikacja do edukacji ekologicznej na temat selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych, odpowiedzialnej konsumpcji i recyklingu surowców wtórnych.
Cele aplikacji:
- Zdalna edukacja ekologiczna
- Warsztaty edukacji ekologicznej w szkołach i innych placówkach
- Rozgrywki na punkty na piknikach i imprezach ekologicznych
- Konkurs ekologiczny
Zawartość pakietu edukacyjnego:
1. Aplikacja zawiera trzy następujące gry z możliwością zdobywania punktów i rankingu graczy biorących udział w jednej rozgrywce.
– memo nt recyklingu surowców wtórnych – gracz dopasowuje pary par kart np.: złom metalowy – wózek metalowy z recyklingu
– wirtualna nauka segregowania do kontenerów,
– wirtualny wybór opakowań podczas odpowiedzialnych zakupów w sklepie
Gra ma dwa poziomy trudności: dla dzieci młodszych i starszych graczy oraz tryb nauczyciela. TRYB NAUCZYCIEL jest trybem demonstracyjnym i wszystkie funkcje są odblokowane od początku, można też swobodnie wybrać od czego zacząć, można zobaczyć od razu wszystkie karty itp.
2. Podczas korzystania z ww aplikacji gracz ma możliwość zebrania kolekcji 10 kart przedstawiających cechy postawy proekologicznej w gospodarowaniu odpadami (oszczędny, ekoodpowiedzialny, uważny itp.) Gracz może zdobyć 10 kart wybierając jeden spośród dwóch dostępnych poziomów gry: sposób prosty lub zaawansowany. Dla młodszych dzieci poziom łatwy – gracz klika w ujawnioną kartę, dla starszych użytkowników: po ujawnieniu karty gracz musi wykonać zadanie na punkty (rozwiązać quiz odpowiedzi wielokrotnych).
3. Aplikacja nt segregowania zużytych opakowań i innych odpadów ze strumieni odpadów komunalnych może odbywać się na dwóch poziomach trudności. W etapie trudniejszym pojawiają się przedmioty skomplikowane materiałowo ( W sumie do posegregowania jest 25 przedmiotów)
5. Rozgrywka na punkty możliwa jest podczas korzystania ze wszystkich elementów pakietu edukacyjnego. Rozgrywkę na punkty może prowadzić jeden gracz i do jednej rozgrywki może zaprosić max. 10 graczy. Zaproszeni gracze logują się i zapisują punkty rozgrywki. Ranking podawany jest po zakończeniu rozgrywki.
6. Gra postępuje losowo, w taki sposób, że gracz w kilku rozgrywkach musi wyczerpać wszystkie możliwe kombinacje przedmiotów oraz posegregować wszystkie przedmioty do odpowiednich koszy, wtedy odblokowuje kolejne zadanie.
Zdarzenia, które odblokowują kolekcję kart:
Zdarzenia, które odblokowują karty w trybie podstawowym i zaawansowanym. W wersji zaawansowanej dodatkowo trzeba prawidłowo rozwiązać 10 pytań quizu edukacji ekologicznej, po 1 quizie do każdej karty:
1. Zdobycie więcej niż 1 punkt
2. Odblokowanie mini gry Memo (trzeba grać w mini grę Sortowanie aż się zobaczy wszystkie przedmioty z listy)
3. Zagranie raz w mini grę Memo
4. Odblokowanie mini gry Wybór (trzeba grać w mini grę Memo aż się zobaczy wszystkie przedmioty z listy)
5. Zagranie raz w mini grę Wybór
6. Odblokowanie wszystkich gier (aby odblokować Sortowanie na czas trzeba grać w mini grę Wybór aż się zobaczy wszystkie przedmioty z listy)
7. Zagranie raz w mini grę Sortowanie na czas
8. Zobaczenie wszystkich przedmiotów w mini grze Sortowanie na czas
9. Zdobycie więcej niż 100 punktów
10. Osiągnięto wszystkie zdarzenia od 1. do 9.
Ekran tytułowy:
Na pierwszym ekranie mamy do wyboru ikonki
IKONKA 1: Grafika: Znak recyklingu – gra memo
IKONKA 2: Grafika: W sklepie – odpowiedzialne zakupy
IKONKA 3 etap łatwy: Grafika: Kosze do selektywnej zbiorki. Nauka poprawnego segregowania
IKONKA 4 etap trudny: Grafika: Rozgrywka w segregowaniu wirtualnym na czas
Opis zadań do wykonania:
IKONKA 1: Ikonka: Znak recyklingu. Czym jest recykling, co się nadaje do recyklingu
Tutaj trzeba znaleźć i uporządkować 10 par przedmiotów.
IKONKA 2: Grafika: W sklepie: odpowiedzialne zakupy i redukcja opakowań
Gracz podejmuje ekologiczny wybór zakupu pomiędzy następującymi parami produktów:
- Gotowe danie w jednorazowym plastiku – gotowe danie w tekturowym pudełku
- Ciasteczka w plastikowej foremce zafoliowane w aluminiowanej folii wielowarstwowej- ciasto krojone luzem
- Polistyrenowa tacka z włoszczyzną owinięta folią – włoszczyzna luzem,
- zgrzewka wody mineralnej – baniak 5-litrowy,
- napój energetyczny w puszce aluminiowej – Bidon PE wielorazowego uzytku
- dres polarowy luzem – kołdra poliestrowa z recyklingu
- śmietana UHT w opakowaniu z tetra packu 250 ml – śmietana w dużym opakowaniu 500 ml
- mleko w butelce szklanej – mleko w butelce plastikowej
- jogurt 500 mg w jednym plastikowym kubełku – sześciopak jogurtowy z tekturową osłoną
- zestaw kosmetyków w blistrze plastikowym – szampon i dezodorant luzem
- Blister z długopisami – długopisy luzem
- Kapsułki proszku do prania – płyn do prania
- Zwykłe mydło – opakowanie z mydłem w płynie z aplika torem do mycia rąk
- Wkład z mydłem w płynie – szklane opakowanie z podajnikiem na mydło
- Plastikowe kubeczki jednorazowego użytku – kubeczek metalowy
IKONKA 3: Segregujemy: ETAP NAUKI ZASAD poprawnej segregacji i zasad recyklingu
Gracz ma za zadanie posegrowac do odpowiednich pojemników 22 przedmioty
DRUGI POZIOM ZAAWANSOWANY: tutaj mamy dodatkowe 23 przedmioty do posegregowania
Przy niektórych przedmiotach pojawiają się dodatkowe zadania do wykonania:
butelka opakowaniowa szklana: opróżnij,
butelka PET : zgnieć,
tetra pack zgnieć,
puszka Alu zgnieć.
Przy następujących przedmiotach trzeba odgadnąć rodzaj tworzywa wg symboli: foliówka (PE), Mała butelka po napoju (PET), Opakowanie po płynie do płukania tkanin (PP), Kubek do gorących napojów ( PS)
IKONKA 4: Segregujemy: ETAP GRY, rozgrywka w segregowaniu wirtualnym na czas.
Segregacja odpadów opakowaniowych do odpowiednich pojemników. Mamy 5 pojemników obowiązującego systemu: papier, plastik-metal, bio, szkło, odpady zmieszane oraz dwa dodatkowe: elektrograty oraz PSZOK ( czyli punkt zbierania np. gabarytów czy niebezpiecznych resztek farb itp.)
I tutaj są pomieszane przedmioty z podstawowego i zaawansowanego poziomu gry z poprzedniego etapu nauki.
ZDOBYWANIE KART PODCZAS KORZYSTANIA Z PAKIETU EDUKACYJNEGO
Kolekcja kart postawy proekologicznej:
Trzeba zdobyć 10 kart. Każda karta ma określone własności, wskazuje na jakąś cechę, ważną dla postawy „proekologicznej”. „Oikos” czyli z greckiego ekologia, oznacza po prostu dom. Dom jako „przedsiębiorstwo”, w którym dobrze zarządza się zasobami: nie marnuje się, nie niszczy, nie wyrzuca, nie jest się chciwym, ważny jest „zespół” czyli domownicy, ważne są wartości uniwersalne. Okazuje się, że wszystkie te wartości są bardzo ważne w zarządzaniu współczesnym przedsiębiorstwem w zgodzie z ochroną środowiska.
Karta 1 – Badacz
Pytanie: Jaka jest funkcja opakowań?
- Chroni produkty przed rozprzestrzenianiem się zarazków
- Chroni produkty podczas transportu.
- Zachowuje jakość, smak i zapewnia konserwację produktu.
- Jest być nośnikiem informacji na temat składu produktu, który zawiera.
Karta 2 – Racjonalista
Pytanie: Dlaczego zarządzanie ilością opakowań jest ważne?
- Nadmiar opakowań przyczynia się do marnotrawstwa nieodnawialnych zasobów
- Surowce użyte do produkcji opakowań są nieograniczone
Karta 3 – EkoOdpowiedzialny
Pytanie: Czy transport opakowań, produktów w opakowaniach i odpadowych opakowań przyczynia się do zmian klimatu?
Im więcej opakowań, tym większy transport ciężarówkami na drogach, a tym samym wzrost emisji gazów cieplarnianych odpowiedzialnych za zmiany klimatu.
- Tak
- Nie
Pytanie 4 – Przyjaciel Przyrody -Eco friendly
Pytanie: Po co zmniejszać zużycie opakowań?
- Podczas produkcji do opakowania włącza się wiele dodatków, które czasem są toksyczne (ftalan lub bifenol-A), aby nadać im pożądane właściwości (kolor, trwałość, wygląd itp.).
- Kiedy opakowania stają się odpadami stają się również źródłem zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody (transport, składowisko, spalanie)
Pytanie 5 – Spostrzegawcze Oko
Pytanie: Jakie opakowania można faktycznie poddać recyklingowi?
- Z tektury, szkła i metali
- Z folii, w formie tacek, kubeczków i torebek plastikowych jednorazowego użytku
- opakowania składające się z kilku warstw materiałów (np. elastyczne opakowania aluminiowe, Tetrapack
- kubeczki tekturowe z warstwą ochronną folii
Karta 6 – Oszczędny
Pytanie: Który z tych produktów jest „przepakowany” a odpowiedzialny konsument powinien zastanowić się nad jego kupnem?
- Gdy opakowanie jest zbyt duże (ponadgabarytowe) w stosunku do produktu (produkt wypełnia tylko niewielką jego część np. zabawki)
- Gdy ekologiczny produkt nie wymagający opakowania, opakowano w celach marketingowych np ( sok w szklanej butelce ma kartonowe pudełko na wierzchu)
- blister (gumki, długopisy itp.) – plastikowe osłony przyklejone do tekturowych etykiet.
- Zgrzewki butelek plastikowych
- Tabletki do zmywarki zapakowane pojedynczo w folię, wszystko w kartonowym pudełku
- Krem nawilżający w oryginalnym małym słoiczku plastikowym + tekturowa „bluzka” + folia z tworzywa sztucznego
Karta 7 – Praktyczny
Pytanie: Wybierz opakowanie bardziej ekologiczne do kawy lub herbaty:
- żelazne pudełko wielokrotnego użytku
- Kapsułki lub saszetki pakowane pojedynczo
Karta 8 – Dbający o zdrowie
Pytanie: Wybierz opakowanie najbardziej ekologiczne do świeżych warzyw i owoców:
- Skórka owoców i warzyw działa jak opakowanie – owoce luzem
- Produkty świeże na tacy z tworzywa sztucznego pokryta folią z tworzywa sztucznego
- Produkty na tacy z tworzywa sztucznego pokrytego folią i z tekturowym opakowaniem na wierzchu
Karta 9 – Eko Manager- wybiera trwałe, a nie jednorazowe rozwiązania
Pytanie: Wybierz opakowanie dla posiłku przygotowanego na wynos:
- plastikowa torba + plastikowe pudełko jednorazowe
- plastikowe pudełko jednorazowego użytku
- pudełko na żywność typu Tupperware
- torba płócienna
- plastikowa zgrzewka z kanapką
- kanapka (Sandwich) w torbie papierowej
Karta 10 – Ekspert Profesjonalista. Wie jak dużo zależy od niego, jest przyjacielem recyklingu
Pytanie 1: Czy głównym źródłem opakowań są produkty spożywcze?
- Tak
- Nie
Pytanie 2: Czy zielona kropka umieszczona na opakowaniu oznacza, że:
- Zostanie ono poddane recyklingowi.
- Wskazuje na wkład finansowy producenta w zagospodarowanie odpadów