Przyjaciele Recyklingu – aplikacja do edukacji ekologicznej na temat selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych, odpowiedzialnej konsumpcji i recyklingu surowców wtórnych.

Cele aplikacji:

  • Zdalna edukacja ekologiczna
  • Warsztaty edukacji ekologicznej w szkołach i innych placówkach
  • Rozgrywki na punkty na piknikach i imprezach ekologicznych
  • Konkurs ekologiczny

Zawartość pakietu edukacyjnego:

1. Aplikacja zawiera trzy następujące gry z możliwością zdobywania punktów i rankingu graczy biorących udział w jednej rozgrywce.

– memo nt recyklingu surowców wtórnych – gracz dopasowuje pary par kart np.: złom metalowy – wózek metalowy z recyklingu

– wirtualna nauka segregowania do kontenerów,

– wirtualny wybór opakowań podczas odpowiedzialnych zakupów w sklepie

Gra ma dwa poziomy trudności: dla dzieci młodszych i starszych graczy oraz tryb nauczyciela. TRYB NAUCZYCIEL jest trybem demonstracyjnym i wszystkie funkcje są odblokowane od początku, można też swobodnie wybrać od czego zacząć, można zobaczyć od razu wszystkie karty itp.

2. Podczas korzystania z ww aplikacji gracz ma możliwość zebrania kolekcji 10 kart przedstawiających cechy postawy proekologicznej w gospodarowaniu odpadami (oszczędny, ekoodpowiedzialny, uważny itp.) Gracz może zdobyć 10 kart wybierając jeden spośród dwóch dostępnych poziomów gry: sposób prosty lub zaawansowany. Dla młodszych dzieci poziom łatwy – gracz klika w ujawnioną kartę, dla starszych użytkowników: po ujawnieniu karty gracz musi wykonać zadanie na punkty (rozwiązać quiz odpowiedzi wielokrotnych).

3. Aplikacja nt segregowania zużytych opakowań i innych odpadów ze strumieni odpadów komunalnych może odbywać się na dwóch poziomach trudności. W etapie trudniejszym pojawiają się przedmioty skomplikowane materiałowo ( W sumie do posegregowania jest 25 przedmiotów)

5. Rozgrywka na punkty możliwa jest podczas korzystania ze wszystkich elementów pakietu edukacyjnego. Rozgrywkę na punkty może prowadzić jeden gracz i do jednej rozgrywki może zaprosić max. 10 graczy. Zaproszeni gracze logują się i zapisują punkty rozgrywki. Ranking podawany jest po zakończeniu rozgrywki.

6. Gra postępuje losowo, w taki sposób, że gracz w kilku rozgrywkach musi wyczerpać wszystkie możliwe kombinacje przedmiotów oraz posegregować wszystkie przedmioty do odpowiednich koszy, wtedy odblokowuje kolejne zadanie.

Zdarzenia, które odblokowują kolekcję kart:

Zdarzenia, które odblokowują karty w trybie podstawowym i zaawansowanym. W wersji zaawansowanej dodatkowo trzeba prawidłowo rozwiązać 10 pytań quizu edukacji ekologicznej, po 1 quizie do każdej karty:

1. Zdobycie więcej niż 1 punkt

2. Odblokowanie mini gry Memo (trzeba grać w mini grę Sortowanie aż się zobaczy wszystkie przedmioty z listy)

3. Zagranie raz w mini grę Memo

4. Odblokowanie mini gry Wybór (trzeba grać w mini grę Memo aż się zobaczy wszystkie przedmioty z listy)

5. Zagranie raz w mini grę Wybór

6. Odblokowanie wszystkich gier (aby odblokować Sortowanie na czas trzeba grać w mini grę Wybór aż się zobaczy wszystkie przedmioty z listy)

7. Zagranie raz w mini grę Sortowanie na czas

8. Zobaczenie wszystkich przedmiotów w mini grze Sortowanie na czas

9. Zdobycie więcej niż 100 punktów

10. Osiągnięto wszystkie zdarzenia od 1. do 9.

Ekran tytułowy:

Na pierwszym ekranie mamy do wyboru ikonki

IKONKA 1:  Grafika: Znak recyklingu – gra memo

IKONKA 2: Grafika: W sklepie – odpowiedzialne zakupy

IKONKA 3 etap łatwy: Grafika: Kosze do selektywnej zbiorki. Nauka poprawnego segregowania

IKONKA 4 etap trudny: Grafika: Rozgrywka w segregowaniu wirtualnym na czas

Opis zadań do wykonania:

IKONKA 1: Ikonka: Znak recyklingu. Czym jest recykling, co się nadaje do recyklingu

Tutaj trzeba znaleźć i uporządkować 10 par przedmiotów.

IKONKA 2: Grafika: W sklepie: odpowiedzialne zakupy i redukcja opakowań

Gracz podejmuje ekologiczny wybór zakupu pomiędzy następującymi parami produktów:

  1. Gotowe danie w jednorazowym plastiku – gotowe danie w tekturowym pudełku
  2. Ciasteczka w plastikowej foremce zafoliowane w aluminiowanej folii wielowarstwowej- ciasto krojone luzem
  3. Polistyrenowa  tacka z włoszczyzną owinięta folią – włoszczyzna luzem,
  4. zgrzewka wody mineralnej – baniak 5-litrowy,
  5. napój energetyczny w puszce aluminiowej – Bidon PE wielorazowego uzytku
  6. dres polarowy luzem – kołdra poliestrowa z recyklingu
  7. śmietana UHT w opakowaniu z tetra packu 250 ml – śmietana w dużym opakowaniu 500 ml
  8. mleko w butelce szklanej – mleko w butelce plastikowej
  9. jogurt 500 mg w jednym plastikowym kubełku – sześciopak jogurtowy z tekturową osłoną
  10. zestaw kosmetyków w blistrze plastikowym – szampon i dezodorant luzem
  11. Blister z długopisami – długopisy luzem
  12. Kapsułki proszku do prania – płyn do prania
  13. Zwykłe mydło – opakowanie z mydłem w płynie z aplika torem do mycia rąk
  14. Wkład z mydłem w płynie – szklane opakowanie z podajnikiem na mydło
  15. Plastikowe kubeczki jednorazowego użytku – kubeczek metalowy

IKONKA 3: Segregujemy: ETAP NAUKI ZASAD poprawnej segregacji  i zasad recyklingu

Gracz ma za zadanie posegrowac do odpowiednich pojemników 22 przedmioty

DRUGI POZIOM ZAAWANSOWANY: tutaj mamy dodatkowe 23 przedmioty do posegregowania

Przy niektórych przedmiotach pojawiają się dodatkowe zadania do wykonania:

butelka opakowaniowa szklana: opróżnij,

butelka PET : zgnieć,

tetra pack zgnieć,

puszka Alu zgnieć.

Przy następujących przedmiotach trzeba odgadnąć rodzaj tworzywa wg symboli: foliówka (PE), Mała butelka po napoju (PET), Opakowanie po płynie do płukania tkanin (PP), Kubek do gorących napojów ( PS)

IKONKA 4: Segregujemy: ETAP GRY, rozgrywka w segregowaniu wirtualnym na czas.

Segregacja odpadów opakowaniowych do odpowiednich pojemników. Mamy 5 pojemników obowiązującego systemu: papier, plastik-metal, bio, szkło, odpady zmieszane oraz dwa dodatkowe: elektrograty oraz PSZOK ( czyli punkt zbierania np. gabarytów czy niebezpiecznych resztek farb itp.)

I tutaj są pomieszane przedmioty z podstawowego i zaawansowanego poziomu gry z poprzedniego etapu nauki.

ZDOBYWANIE KART PODCZAS KORZYSTANIA Z PAKIETU EDUKACYJNEGO

Kolekcja kart postawy proekologicznej:

Trzeba zdobyć 10 kart. Każda karta ma określone własności, wskazuje na jakąś cechę, ważną dla postawy „proekologicznej”. „Oikos” czyli z greckiego ekologia, oznacza po prostu dom. Dom jako „przedsiębiorstwo”, w którym dobrze zarządza się zasobami: nie marnuje się, nie niszczy, nie wyrzuca, nie jest się chciwym, ważny jest „zespół” czyli domownicy, ważne są wartości uniwersalne. Okazuje się, że wszystkie te wartości są bardzo ważne w zarządzaniu współczesnym przedsiębiorstwem w zgodzie z ochroną środowiska.

Karta 1 – Badacz

Pytanie: Jaka jest funkcja opakowań?

  • Chroni produkty przed rozprzestrzenianiem się zarazków
  • Chroni produkty podczas transportu.
  • Zachowuje jakość, smak i zapewnia konserwację produktu.
  • Jest być nośnikiem informacji na temat składu produktu, który zawiera.

Karta 2 – Racjonalista

Pytanie: Dlaczego zarządzanie ilością opakowań jest ważne?

  • Nadmiar opakowań przyczynia się do marnotrawstwa nieodnawialnych zasobów
  • Surowce użyte do produkcji opakowań są nieograniczone

Karta 3 – EkoOdpowiedzialny

Pytanie: Czy transport opakowań, produktów w opakowaniach i odpadowych opakowań przyczynia się do zmian klimatu?

Im więcej opakowań, tym większy transport ciężarówkami na drogach, a tym samym wzrost emisji gazów cieplarnianych odpowiedzialnych za zmiany klimatu.

  • Tak
  • Nie

Pytanie 4 – Przyjaciel Przyrody -Eco friendly

Pytanie: Po co zmniejszać zużycie opakowań?

  • Podczas produkcji do opakowania włącza się wiele dodatków, które czasem są toksyczne (ftalan lub bifenol-A), aby nadać im pożądane właściwości (kolor, trwałość, wygląd itp.).
  • Kiedy opakowania stają się odpadami stają się również źródłem zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody (transport, składowisko, spalanie)

Pytanie 5 – Spostrzegawcze Oko

 Pytanie: Jakie opakowania można faktycznie poddać recyklingowi?

  • Z tektury, szkła i metali
  • Z folii, w formie tacek, kubeczków i torebek plastikowych jednorazowego użytku
  • opakowania składające się z kilku warstw materiałów (np. elastyczne opakowania aluminiowe, Tetrapack
  • kubeczki tekturowe z warstwą ochronną folii

Karta 6 – Oszczędny

Pytanie: Który z tych produktów jest „przepakowany” a odpowiedzialny konsument powinien zastanowić się nad jego kupnem?

  • Gdy opakowanie jest zbyt duże (ponadgabarytowe) w stosunku do produktu (produkt wypełnia tylko niewielką jego część np. zabawki)
  • Gdy ekologiczny produkt nie wymagający opakowania, opakowano w celach marketingowych np ( sok w szklanej butelce ma kartonowe pudełko na wierzchu)
  • blister (gumki, długopisy itp.) – plastikowe osłony przyklejone do tekturowych etykiet.
  • Zgrzewki butelek plastikowych
  • Tabletki do zmywarki zapakowane pojedynczo w folię, wszystko w kartonowym pudełku
  • Krem nawilżający w oryginalnym małym słoiczku plastikowym + tekturowa „bluzka” + folia z tworzywa sztucznego

Karta 7 – Praktyczny

Pytanie: Wybierz opakowanie bardziej ekologiczne do kawy lub herbaty:

  • żelazne pudełko wielokrotnego użytku
  • Kapsułki lub saszetki pakowane pojedynczo

Karta 8 – Dbający o zdrowie

Pytanie: Wybierz opakowanie najbardziej ekologiczne do świeżych warzyw i owoców:

  • Skórka owoców i warzyw działa jak opakowanie – owoce luzem
  • Produkty świeże na tacy z tworzywa sztucznego pokryta folią z tworzywa sztucznego
  • Produkty na tacy z tworzywa sztucznego pokrytego folią i z tekturowym opakowaniem na wierzchu

Karta 9 – Eko Manager- wybiera trwałe, a nie jednorazowe rozwiązania

Pytanie: Wybierz opakowanie dla posiłku przygotowanego na wynos:

  • plastikowa torba + plastikowe pudełko jednorazowe
  • plastikowe pudełko jednorazowego użytku
  • pudełko na żywność typu Tupperware
  • torba płócienna
  • plastikowa zgrzewka z kanapką
  • kanapka (Sandwich) w torbie papierowej

Karta 10 –  Ekspert Profesjonalista. Wie jak dużo zależy od niego, jest przyjacielem recyklingu

Pytanie 1: Czy głównym źródłem opakowań są produkty spożywcze?

  • Tak
  • Nie

Pytanie 2: Czy zielona kropka umieszczona na opakowaniu oznacza, że:

  • ​Zostanie ono poddane recyklingowi.
  • Wskazuje na wkład finansowy producenta w zagospodarowanie odpadów